What to choose, what to choose...

Det drar ihop sig till gymnasieval nu. Bara drygt två veckor kvar, och jag är mer förvirrad än någonsin (!)  Hjälp mig någon? För det första har jag absolut ingen som helst aning om vad jag vill bli, vad jag vill jobba med = svår start från början. Just därför försöker jag välja en bred linje, allstå samhällsvetenskaplig eller naturvetenskaplig. Det lutar väl åt sam-språk, men är det bäst för mig? Hur vet jag? Gaah jag blir trött bara jag tänker på det. Här är mina alternativ i alla fall:

* Sam-Språk. Språk har visat sig vara mina starkaste ämnen och med Sam får man mycket möjligheter...här gäller det bara att komma in, det är inte garanterat med mina poäng :/
* Sam-Sam på engelska. Om jag går en internationell linje så blir jag flytande i engelska och kan lätt plugga utomlands efteråt, så det är ju jättebra! Problemet här bara är att det kan bli väldigt svårt, jag vet inte om jag klarar alla ämnen på engelska. Matte och No-ämnen är svårt redan som det är på svenska, hur blir det inte då på engelska? I och för sig så har jag MVG i engelska, så jag kan ju alltid chansa. Kanske. Sedan så kan jag nog inte fortsätta med både tyska och franska, vilket jag gärna vill...
* Sam-Kultur. Sam är bra, som sagt. Och jag tycker nog att Sam-Kultur låter lite roligare än Sam-Sam. Började fundera på det först idag, men jag ser inga nackdelar med det förutom att jag inte får ha lika mycket språk ;)
* Natur-Miljö. Asbra att gå Natur, bättre än Sam egentligen! Sedan är jag intresserad av miljön, så då blir det ju kul. DOCK (och det här är ett stort dock) jäätteeemycket matte, ända upp till matte-C! Och visst är det supernödvändigt och allt det där, men matematik är definitivt inte ett av mina starkaste ämnen, stor risk att jag inte hänger med på den nivån! :S

Ja, det här snurrar runt i mitt huvud dygnet runt numera...har någon något tips att komma med, så får ni VÄLDIGT GÄRNA skriva det! ;)


Kommentarer
Postat av: miastina

Okej, alltså jag vet way less about this things than you (som du märker på engelskan haha), men jag tycker sam språk eller sam kultur kanske verkar bra. Sam är ju väldigt brett, dock natur med, men väldigt mycket svårare (och no kan ta sig i sin slappa ringmuskel) + massor av matte.

Fast jag vill helst inte att du tar åt dig av mina råd för om du gör det och ångrar dig har typ jag förstört din framtid.. :c

Lycka till iaf din sockervaddstopp! <3

2009-01-27 @ 23:41:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0